2 Kasım 2013 Cumartesi

Okuma İhtiyacı

        Okuma kavramı çeşitli açılardan ele alınabilir. Açık deyişle okuma, okumanın ne olup ne olmadığı, nasıl okumak gerektiği, okumanın yararlı olup olmadığı, okuma alışkanlığı… vb. birçok açıdan ele alınabilir.

         Okuma üzerinde birkaç yazı yazmıştık.[i] Burada okuma ihtiyacı üzerinde duracağız. Daha doğrusu bu konuda kişisel tecrübelerimi aktaracağım.

         25 Eylül 2013’de sol göz, 3 kasım 2013’tede sağ gözümden katarak operasyonu geçirdim. Ameliyattan hemen sonra uzağı görebildim; ancak gözlerim iyileşip gözlük alıncaya kadar, açık deyişle bir ay yakını göremez oldum. Bu bir ayda duyduğum okuma ihtiyacını hayatımın hiçbir devresinde duymadım. Eşim TV’yi göstererek haberse işte haber, köşe yazısıysa işte köşe yazıları, açık oturumlarsa işte… Mantık açısından bakılırsa eşim doğru söylüyordu. Ama ben okunana değil, okumaya ihtiyaç duyuyordum. Takvim yapraklarındaki ezan vakitlerini, ilaç kutularının içindeki prospektüsleri, kısaca sadece okumaya ihtiyaç duyuyordum. Yanlış anlaşılmasın okunan metnin önemli olmadığını söylemiyorum. Elbette seçilmiş metinler okunmalı; ama bundan önce okuma ihtiyacı irdelenmelidir.

        Okuma ihtiyacı, okuma merakı, okuma hevesi… birbirine yakın kavramlardır. Benim okumaya düşkünlüğümü, beni tanıyan herkes bilir. Ama okumaya bu derece düşkün olduğumu inanın ben de bilmiyordum.

         Okuma ihtiyacımın sırasını belirlemedim. Batı ülkelerinde bu konuda listeler yayınlıyorlar: “Batı ülkelerinde belirlenmiş ihtiyaçlar listesinde 18. sırada olan kitap, bizim ülkemizde 235. sırada yer almakta. Bu istatistiklere göre toplumumuz kitaba bakış açısıyla pek çok 3. dünya ülkesinin de gerisinde.”[ii]

        Yüce Allah (cc) Peygamberimiz Hz. Muhammed’e (sav) ilk vahyettiği ayette "Yaratan Rabbin adıyla oku." (Alak Suresi, 1) buyurmuştur. Okumak ibadet gibidir. Onun için herkeste bu ihtiyaç hissettirilmelidir. Aslında fıtratımızın kodlarında bu ihtiyaç olsa gerek, yapılacak bu kodları çözümleyebilmektir.

        Temel ihtiyaçlarımız giderilemezse insan yaşayamaz. Okuma ihtiyacı giderilemeden de huzur içinde yaşanamaz diyebiliriz. Huzursuz bir toplum oluşumuz biraz da bundan mı kaynaklanıyor dersiniz.

        Doya doya okumamız dileğiyle.

       Sabahattin Gencal, Başiskele- Kocaeli

10 yorum:

  1. Merhabalar,
    Ellerinize emeğinize sağlık. Bloğunuzu çok beğendim ve izlemeye aldım. Bana da bekliyorum. Güzel paylaşımlarda buluşmak dileğiyle. Sevgilerimi bıraktımmmm…..:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim.
      Hayırlı günler dileğiyle.

      Sil
  2. Okumak; bireye yönelik değil topluma yönelik bir ihtiyaç olduğu gün , memleketimde başkaca pek çok şeyin ihtiyacı giderilmiş olacaktır , diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim.
      Düşüncenize katılıyorum.
      Düşüncenizin gerçekleşmesi dileğiyle.

      Sil
  3. Çok geçmişler olsun, umarım şimdi daha iyisinizdir.
    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Ziyaretiniz ve geçmiş olsun dilekleriniz için teşekkür ederim.
      Hamd olsun çok iyiyim.
      Hayırlı günler dileğiyle.

      Sil
  4. okumak nefes almak gibi...
    televizyon köşe yazısı haber,dizi,insan,hayat ve dünyaya ait her şeyi kitap birlikte altın tepside sunuyor.okurken kendi imgelerinizle kendi filminizi çekiyor,iç sesinizle seslendiriyorsunuz.daha güzeli ve yaratıcı olanı var mı? :)
    geçmiş olsun.
    keyifli okumalar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Ziyaretiniz ve yorumunuz için ve geçmiş olsun dilekleriniz için teşekkür ederim.
      Okumayı çok çok güzel anlattınız. Gerçekten okumaktan daha güzel ve yaratıcı olanı yok.
      Hayırlı günler dileğiyle.

      Sil
  5. kitap okumak ne kadar özel ve sizde çok güzel anlatmışsınız teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim.
      Hayırlı günler dileğiyle.

      Sil