15 Şubat 2014 Cumartesi

Çuvalları Dengelemek


        Batı düşünürleri ve Doğu tasavvuf âlimleri anlaşmış gibi “an”ı yaşamak gerektiği üzerinde çokça durmuşlardır. Can Yücel bir özlü sözü ile konuyu özetlemiştir: “Ömür dediğin üç gündür; dün geldi geçti, yarın meçhuldür. O halde ömür dediğin bir gündür; o da bugündür.”[i]

        Ben “an”ı değerlendiremedim hiç. Anılar hiç rahat bırakmadı beni. Hayallerimi de gerçekleştiremedim. Bu başarısızlığımın nedenini bilmiyor değilim. Bir vesileyle anlatmıştım; bir anımı da yazarak tekrar açıklayayım:

        1971 yılının son aylarında bir gün yedek subaylığımı yaptığım Lüleburgaz Orduevi bahçesinde tek başıma yemek yerken bir asteğmen müsaade isteyerek yanıma oturdu. Konuşmaya, dertleşmeye ihtiyacı olduğunu belirti. Doğu illerinde oturan on bir yaşındaki yeğenini bir husumet yüzenden öldürmüşlerdi. Onun acısı ile yanıyordu. Allah’ın takdirinden söz ettik, teselli etmeye çalıştık. İsmini hatırlayamadığım bu arkadaş konuşma sonunda bana; “Sen üç çuval taşıyorsun: dünün, bugünün ve yarının çuvallarını.”

       Gerçekten, her zaman üç çuval taşıdım. Batı düşünürlerinin ve tasavvuf âlimlerinin sözlerini tekrar tekrar okumama rağmen içselleştiremedim, bir yaşam felsefesi haline getiremedim.

      Ömrümün belli bir döneminde çuvallar ağır gelmeye başladı. Şimdilerde ise ağır olması yanında denge de bozuldu. Bu durumu benzetmelerle anlatalım:

       Sırtımda bugünün çuvalı, sağ yanımda geçmişin anılar çuvalı, sol yanımda ise geleceğin hayaller çuvalı.

       Hayallerim artık tükeniyor, yani sol yanımdaki çuval hafifledi. Anılarım aksine çoğaldı, rahatsızlıklarım da arttı. Yani taşıdığım yükte bir dengesizlik oluştu.

      Bu yükü nasıl dengeleriz? Sol yanımdaki anı çuvalından bazı anılarımdan kitap bastırabilir miyiz? Yani bazı yükler hayal çuvalına aktarılabilir mi? Anılarım çuval içinde nemlendi, paslandı; birbirine karıştı. Bunları çöpe atabilsem mesele kalmayacak. Ama ne mümkün? “Beni rahat bırakın anılar”demekle de iş bitmiyor.

      Yahya Kemal Beyatlı’nın da belirttiği üzere “İnsan hayal ettiği müddetçe yaşarmış”[ii] ; sözü “an”ı yaşama felsefesine aykırı mı? Bilemem; ama hayalsiz bir kişi de olmak istemem. Bu yaşımda, açık deyişle 71 yaş ve sonrasında nasıl hayaller kurabilirim?

      Rahmetli hocam Prof. Dr. Ferruh Sanır Bey, “Kamyon yoldayken yük düzeltilmez.”[iii] derdi. Kendimizi garaja çekecek halimiz yok ya; becerebildiğimiz kadar yükümüzü hafifletmeye ve dengeyi sağlamaya çalışacağız. Bu konuda önlem olarak ilk aklıma gelenler:

 
ü Artık fazla gazete okumayacağım, fazla televizyon izlemeyeceğim, internete de fazla girmeyeceğim. Bu kararımı üzülerek açıklıyorum. Şimdiye kadar hep okumayı, izlemeyi tavsiye eden benden bu beklenilmez tabi. Ama dikkat edilsin hiç okumayacağımı söylemiyorum, fazla okuyamayacağımı söylüyorum. Günde 6-7 gazete okur, 5-6 kanal izlerdim; artık bu kadar çok vakit harcamayacağım. Bazılarının , “Türkiye’de gerçek anlamında gazete ve televizyon sayısı azdır.” dediğini hissediyorum. Sadece vakit harcamak konusu için almadım bu kararı 2014 Türkiye’sinin haberlerinin insanı deli etmesinden korkuyorum. Zaten zihnim karışık. Bu rezillikler oldukça fazla yoruyor beni. Bundan böyle kitap okumaya ağırlık vereceğim.

ü Birçok doktorun tavsiye etmesine rağmen gerçekleştiremediğim yürüyüşlere başlayacağım. Yanlış anlaşılmaması için tekrar yazayım: protesto değil, sağlık yürüyüşlerine başlayacağım.

ü İzlenimlerimi, çağrışımlarımı, duygu ve düşüncelerimi, siyasi konular hariç güzel, çirkin demeden, oldu olmadı demeden yazacağım. Siyasi konularda yazmaktan korkuyorum doğrusu. Beni kınamayın hem yaşlı, hem hastayım.

       İlk aklıma gelenleri yazdım. Kendi kendimin rehberi ve doktoru olmaya çalıştım.

        Kararlarımı gerçekleştirmek ve günümüzü iyi değerlendirmek umuduyla.

       Sabahattin Gencal, Başiskele-Kocaeli

4 yorum:

  1. ya bu üç çuval taşıma meselesi sanki şimdi canımı sıktı ha..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim.
      Asıl olan üç çuval değil bir çuval taşımaktır.
      Hayırlı günler dileğiyle.

      Sil
    2. evet o durumu biliyorum elbette. :)

      Sil
    3. Merhaba,
      Ziyaretiniz için tekrar teşekkür ederim.
      Hayırlı günler dileğiyle.

      Sil