26 Mayıs 2014 Pazartesi

Gülümsemenin Büyüsü


        Zaman zaman artılarınızı ve eksilerinizi hesapladığınız oldu mu? Şahsen kendimde ilgili muhasebe yapıyorum. Muhasebeden yaptığım çıkarımlardan yararlandığımı söyleyemem. Buna rağmen muhasebe yapmayı alışkanlık haline getirmeye çalışıyorum. Bu konuda bir yazı da yazdım.[i]

       Şimdi de “gülme”, “gülümseme” konusundaki artılarımı ve eksilerimi yazmaya çalışacağım. Aslında, bu konuda hiç ama hiç artım yok. Ancak konunun önemini kavradığımdandır ki bu yazıyı yazıyorum. Yani ben başaramazsam da insanlarımız başarsın istiyoruz.

         “Konuyla ilgili hadisleri de dikkate alan İslâm ahlâkçıları, gülmenin hem insan tabiatına hem de ahlâka ve edebe uygun olduğunu, fakat mizah gibi gülmede de dengeyi korumanın güç olduğunu belirtir. Bundan dolayı ahlâkçılar, normal şartlarda gülmemenin veya gülme eğilimini bastırmanın insanı sevimsizleştirdiğine, ancak çok gülmenin de kişinin şahsiyet ve vakarını zedelemek, önemli meseleleri ciddiye almamak, gaflete yol açmak gibi sonuçlar doğurduğuna, özellikle ağır şakalar yaparak, alay ve gıybet ederek gülmenin insanlar arasında düşmanlığa yol açtığına dikkat çekmişlerdir. (Bk Mâverdî, Edebü'd-dünyâ ve'd-dîn, Beyrut 1978, s. 302; Gazzâlî, İhya' (Bey­rut), III, 127-132, 147; İslam Ansiklopedisi, DİA Gülme md.)[ii]

         Küçüklükten beri gayet ciddi olmakla tanınan biriyim. Daha doğrusu çevrem beni bu özelliğimle tanıyıp  takdir ettiği için şartlandım diyebilirim.  Ben başkalarını olumsuz olarak şartlandırmak istemem; onun için “Bana bakmayın yazdıklarıma bakın.”diyeceğim. Böyle bir söz var değil mi ? Neyse uzatmadan aşağıdaki alıntıya dikkatli olarak okuyalım:

        “Psikolog ve Eğitimci Kutay Ürkmen, İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi'nde gerçekleştirdiği “Gülümsemenin Büyüsü” konulu konferansta önemli açıklamalarda bulundu. Gülümsemenin ve gülmenin gündelik hayattaki önemi ve kazandırdıklarıyla ilgili bilgi veren Ürkmen, 50 yıl önce insanların günde yaklaşık 18 dakika güldüğünü ancak yaşadığımız zaman da bu oranın 6 dakikalara kadar indiğini belirtti.”[iii]

        Yukarıda belirttiğim gibi ben kendimi bildim bileli (71 yaşımda olduğuma göre yılını hesaplayın verin) öyle pek gülümseyemiyorum, gülmüyorum. Ama siyasi arenadaki konuşmalar güldürüyor beni. Ancak bunu söylemekten de utanıyorum, keşke bu duruma düşmeseydik. “Güleriz ağlanacak halimize.”derler ya tam o misal. Ama inşallah olumsuz günler geride kalacak ve bu milletin yüzü gülecektir. İşte o zaman, Allah ömür verirse bizim de yüzümüz gülecektir.

        Ürkmen hocanın araştırmasına göre günde 6 dakika gülmem gerekli olmasına rağmen gülemiyorum. Diyelim ki gülme vesileleri bularak günde 2 dakika gülümsedim. Kalan 4 dakikamı da size veriyorum. Benim için de artı 4 dakika gülüverin.   

        Sabahattin Gencal, Başiskele-Kocaeli

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder