6 Kasım 2014 Perşembe

Hepimiz için En İyiyi Keşfetme

            Bugün Amerikayı yeniden keşfetmeye kalktım.  Nasıl mı?
        Ben fütürizmin “gelecek bilim” olduğunu çok önceden öğrenmiştim; ama şimdiye kadar bu konuda ayrıntılı araştırma yapmamıştım. Açık deyişle fütürizmin amacını, yöntemlerini, hangi konularla ilgilendiğini bilmiyorum. Bilgisizliğim bir yana bu kavramı da unutmuştum.  
        Bu son günler Türkiye Cumhuriyetinin içinde bulunduğu bunalımdan çıkabilmek için neler yapılması gerektiği üzerinde kafa yormaya başladım. Hep olumsuz olarak eleştirmektense, günübirlik kararlarla devletimizi yönetmeye çalışan beceriksiz yöneticilere sözde dersler  vermeye çalışacaktım.  Hukukta, eğitimde, ekonomide ve siyasette yaşanan bunalımdan ; küresel güçlerin ve yerli işbirlikçilerin sebep olduğu krizlerden kurtulmak için sözde çözümler geliştirecektim.  
        Sorunlar karşısında kör ve sağır olan yöneticilerin uzağı görmeleri gerektiğini düşündüm. Geleceği görebilmek için de her şeyden önce tarihi bilmemiz gerektiğini, mevcut durumu siyasal, sosyal, kültürel ve ekonomik...vb. açılardan analiz edebilmek ve gelecek için gerçekçi planlar yapabilmek gerektiği üzerinde durdum. 
        Bu düşüncelere kendimi kaptırmışken  fark ettim ki Amerikayı yeniden keşf etme yolundayım. Öyle ya bu söylediklerimi  gelecek bilimciler ne zamandır söylüyorlar, yazıyorlar. Onun için ders vermekten vazgeçtim. 
        Vazgeçmeyip de ne yapacaktık. Bizi kim dinler, kim takar. Öyle ya ülkemizin yetiştirdiği en büyük hukukçularını, eğitimcilerini, uzmanlarını dinlemeyen; dinlemek şöyle dursun konuşanları, yazanları susturan bazı yöneticiler bizi mi dinleyecek.
Yöneticilerin bizi ve bizim gibileri dinlemeyeceklerini, takmayacaklarını bildiğimiz için biz de sadece okurlar için yazıyoruz.
        Gelecekle ilgili düşünce geliştirmeye çalıştığım sırada fütürizm kavramı aklıma geldi. İnsan bazen unuttuğunu sandığı kavramları da hatırlayıverir. Fütürizm kavramını hatırladım, ama yukarıda da söylediğim gibi konu hakkında fazla bir şey hatırlamadım. Hatırlayabildiğim yarım yamalak bilgileri vermektense internetten alıntıları yazmayı tercih ettim: 

“Fütürizm Nedir?

        Türkçe karşılığı “uzgörü” olan Fütürizm, İngilizce’deki future (gelecek) sözcüğünden türemiş bir düşünce akımıdır. Dünyada bu düşünce akımını yaymak ve fütürist fikirler geliştirmek üzere birçok dernek ve organizasyon bulunmaktadır.

        Türkiye’de fütürizm alanında faaliyet gösteren ilk ve tek dernek, 2005 yılında kurulmuş olan Fütüristler Derneği’dir. Fütüristler Derneği, sosyal ve pozitif bilimler açısından tüm disiplinlerin ve teknolojinin insanlığı ne kadar ve nasıl etkileyeceği, nelerin değişeceği ve dönüşeceğiyle ilgili görüşleri paylaşmak; iş yaşamı ve sosyal hayatı iyileştirmeye yönelik yöntemler geliştirmek üzere faaliyetlerde bulunmaktadır.

        Fütüristler Derneği’nin; başta Bahçeşehir, Okan, Yeditepe, Kadir Has, Bilkent ve Ege Üniversitesi ve Özel Sezin Lisesi olmak üzere 20′ye yakın Fütürizm Kulup ve Öğrenci toplulukları bulunmaktadır...”

...

        TFD Kurucularından Ufuk Tarhan, Fütürizmi Şu Satırlarla Özetliyor:

        “İş ve yaşam için olumlu gelecek tasarımına fütürizm ve bu tür bakış açısını benimseyenlere fütürist deniyor.
        Olumsuzluğa zaten herkes bakıyor. Biz fütürizmi olumlu gelecek tasarımı olarak kabul edip hayata bu şekilde bakıyoruz ve bunun da çoğalmasını istiyoruz.
        Gelecek algısı şu anda olumsuz. İnsanlarda büyük bir kaygı ve negatif hissiyat var. Oysa bu gelecek algısı değişebilir. Şimdiye kadar, geleceği erken okuyan, geleceği tahmin edip, buna göre pozisyon alanlar mutlu, başarılı olur, deniyordu. Bu tarifte biz geleceğin karşısında edilgen bir konumdaymışız gibi bir algı vardı; oysa fütüristler geleceğe katlanmak zorunda olmadıklarını, geleceği tasarlayabileceklerini söylüyorlar.
        Eskiden bilgiye sahip olan, güce ve başarıya da sahip oluyordu, bugün bilgi herkes için çok kolay ulaşılabilir durumda. şimdi sibernasyon (Üretimde karar veren bilgisayarlı sistemlerin kullanılması) çağına girdik diyoruz ve burada yeni yaklaşımlar, yeni platformlar gerekiyor. O da uzgörüyle geleceği tasarlamaktır. Yani bilgiyi, insanlık için, evren için en iyi nasıl kullanabiliriz kısmına geçtik. En çoktan en iyiye, diye bir insanlık mottosu var artık. Çok para kazanmayı, çok yemeyi, çok giyinmeyi çözdük, bunları yapabilir hale geldik, ama mutlu değiliz; herkes bunalımda. Herkes bir arayış içinde ve bunun bizi iyi bir yere götürmeyeceğini görüyoruz. Hepimiz için en iyiyi keşfetme, yani çokluktan en iyiye geçme, bilgiyi nasıl kullanacağımızı bulma dönemindeyiz. Fütürizm bu dönemin en faydalı bakış açılarından biri olarak kendini ifade etmeye başladı.”(1)

     Amerikayı yeniden keşfetme deyimini yanlış mı kullandım. Bakın, Ufuk Tarhan “Hepimiz için en iyiyi keşfetme...”den söz ediyor.

       Uzatmadan tekrarlayalım: Bireylerimiz, kurum ve kuruluşlarımız kısaca toplumumuz bunalımdadır.  Bu bunalımdan çıkmak için bir çok önerimiz var. Bunlardan biri de fütürizm kavram ve yaklaşımıyla çalışmak gerektiğidir.
        Bu arada fütüristlere de bir sitemimiz var. Seslerini duyurmuyorlar hiç. Yoksa onlar da öğretim üyeleri gibi uyuyorlar mı?
        Uyumak zamanı değil; her ortamda, her durumda aydınlık yarınlar için çabalamalıyız.

        Sabahattin Gencal, Başiskele-Kocaeli

2 yorum:

  1. Merhabalar Sabahattin Hocam.
    İnşAllah her şey yolundadır. Eşiniz ve siz sağlık sıhhat ve afiyettesinizdir.
    Hiçbir vatandaşımız memleketin gidişatından memnun değil. Ancak tüm bunlara rağmen hala yönetimi haklı ve yaptıklarının doğru olduğunu savunan gözleri kör vatandaşlarımız yok mu?..

    Hepimiz için en iyiyi keşfetme ve aydınlık yarınlar için gösterdiğiniz çaba her türlü takdirin üzerindedir. Kaleminize ve yüreğinize sağlık ve mutluluklar dilerim.
    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim.
      Teşvik edici yorumlarınızla sayfamız daha çok değer kazanıyor.
      Ben hamd olsun iyiyim. Arada bir de olsa yazmaya gayret edeceğim. İnşallah siz de yazmaya başlarsınız.
      Hayırlı günler dileğiyle.

      Sil